תאריך: 05/07/2017

נכתב ע"י: איוונטאקט




הפקת ארוע ידידותי לסביבה – אירוע בר-קיימא

אירוע בר-קיימא – מה זה אומר?

המודעות לחשיבות אשר בשמירה על הסביבה גבוהה. היום כולם מבינים את ההשפעה המזיקה של זיהום, חומרים מסוכנים, בזבוז אנרגיה ופסולת מיותרת על איכות החיים ועל היכולת שלנו להנות מסביבה בריאה ונעימה.

מחקרים של חברת מחקרי השוק נילסן ומחקרים אחרים של דלויט (Deloitte) מצאו כי 66% מהנשאלים, מעדיפים מוצרים המיוצרים על ידי חברות השומרות על איכות הסביבה ואף יסכימו לשלם יותר על מוצרים כאלו. בקרב דור ה-Y - אחוז האנשים אשר יסכימו לשלם יותר על מוצר בר קיימא - אף מגיע ל 73%.

מחקרים אלו מלמדים כי לחברות ולמותגים עם ערכים ומוניטין של שמירה על הסביבה, יש סיכוי גדול יותר להגדיל נתח שוק ולשמור על לקוחות נאמנים - במיוחד בקרב דור ה-Y.

השפעה של אירועים על הסביבה

על פי הסוכנות להגנת הסביבה של ארצות הברית, תעשיית האירועים מדורגת שניה בביזבוז משאבים (אחרי תעשיית הבנייה). הנזק הסביבתי של כנס ממוצע כולל מאות עד אלפי תיקים, מאות עד אלפי תגי זיהוי מפלסטיק, עשרות אלפי דפי נייר ומאות מתנות. הרבה ממוצרים אלה ימצאו את דרכם לאשפה. כל משתתף בכנס של 3 ימים, יוצר 27 ק"ג אשפה וצורך3,000 ליטר מים - זאת בהשוואה ל- 6 ק"ג אשפה אשר היה מייצר אילו היה נשאר בבית באותה תקופה.

תקנים לאירועים ידידותיים לסביבה

APEX/ASTM Sustainable Event Standard

תקן בינלאומי משנת 2012, של ארגון הסטנדרטים האמריקאי הבינלאומי ASTM לאירועים ברי-קיימא.

התקן נוצר בהובלת מועצת תעשיית האירועים (Events Industry Council ) והסוכנות להגנת הסביבה של ארצות הברית (US EPA). הגם שהתקן הוכן בשיתוף ה-EPA הוא אינו תקן רשמי של ה EPA.

התקן מעודד שימוש במוצרים מקומיים ובכח אדם מקומי וכן מיחזור וחסכון באנרגיה. מוגדרים 9 תקני משנה המתייחסים ל: בחירת מקום לכנס (עיר מארחת), בחירת מקומות לינה, בחירת אולם, מזון ושתיה, ציוד אור-קולי, משרד הכנס, תקשורת ושיווק, תחבורה, מציגים.

ISO 20121 – תקן לניהול אירועים ברי-קיימא

תקן של ארגון התקינה הבינלאומי (ISO) אשר נקבע בשנת 2012 ומגדיר נהלים לניהול כנס בר - קיימא.

תקן ISO 20121 מספק נהלי עבודה העוזרים לזהות ולשפר את תכנון האירוע, להגדיר תפקידים ולחלק אחריות בין צוות, מפיקים וקבלני משנה. התקן תוכנן להתאים גם לאירועים מקומיים קטנים ועד לאירועי ענק, כדוגמת האולימפיאדה.

Event sustainability management systems -- Requirements with guidance for use

GRI EOSS - נספח מארגני אירועים של יוזמת הדיווח הגלובלית.

ה-GRI הוא ארגון ללא כוונת רווח הפועל להגברת השקיפות העסקית באמצעות קביעת סטנדרטים אחידים לדיווח על נושאים סביבתיים חברתיים בקרב ארגונים ברחבי העולם.

בשנת 2012 הארגון פרסם נספח במטרה לאפשר למארגני אירועים לדווח על השפעה החברתית והסביבתית של אירועים בצורה נוחה ומתאימה לאירועים. התקן פותח על ידי מתנדבים מחברות הפקת אירועים, נציגי ממשל, איגודים מקצועים בתחום האירועים וארגונים חברתיים. בין האירגונים התומכים בתקן נמצא גם ה MPI - Meeting Professionals International – האיגוד המקצועי הגדול בעולם בתחום האירועים הפועל ב - 19 מדינות שונות.

התקן כולל הנחיות לדיווח על השפעה סביבתית של אירוע, של ארגון ה GRI ("יוזמת הדיווח הגלובלית").

תקן iso-14001

תקן המגדיר דרישות כלליות ידידותיות לסביבה. התקן פורסם כבר ב-1996 ומאז פורסמו לו עדכונים. בשנת 2015 פורסם עדכון iso-14001:2015 . תקן iso-20121 הוא תקן דומה אבל ספציפי לתחום האירועים.

אימוץ תקנים על ידי מארגני כנסים וספקים

חברת ארגון הכנסים הגדולה בעולם MCI – מפרסמת כל שנה דוחות על פי כללי ה GRI. החברה זכתה בשנת 2016 להכנס לרשימת "מדליות הזהב" של ארגון ה GBTA נוכח המחויבות שלה לאיכות הסביבה.

אולימפיאדת לונדון 2012 היתה האירוע הגדול והמבחן המשמעותי הראשון, לעמידה בתקן iso-20121. זו היתה האולימפידה הראשונה בה מדדו את טביעת הרגל הפחמנית.

תערוכת האריזות pro2pac אשר התקיימה במרץ 2012 בלונדון – היתה התערוכה המקצועית הראשונה אשר זכתה לקבל את תקן iso-20121.

הסלון האווירי בפאריס בשנת 2017 קיבל את תקן iso-20121.

הקונגרס העולמי לשימור שנערך בהוואי בשנת 2016 - כנס בינלאומי עם 6,000 משתתפים מ - 170 מדינות - היה האירוע הראשון בהוואי שקיבל תקן ISO 20121.

פריז 2024 - הצוות הצרפתי לבחירת פריז לאירוח האולימפיאדה בשנת 2024, בחר בקידום שמירה על הסביבה ואחריות חברתית ואימץ את תקן ISO 20121 כמוטיב מרכזי בהצעה לארח את המשחקים האולימפיים בשנת 2024. ההצעה הצרפתית קבלה אישור לתקןiso-20121 במרץ 2017.

מרינה-ביי הוא המלון הראשון בסינגפור שקיבל תקן ISO 20121.

פלאזה אתנה בנגקוק – המלון הראשון בעולם שקיבל תקן iso-20121. בין השאר, המלון לא משתמש באירועים בכלים חד-פעמיים, מציב פחי מיחזור בכל חדר, משתמש במפיות בד במקום נייר, מכוון את הטמפרטורה של המיזוג ל- 25 מעלות.

מרכז הקונגרסים HKCEC הוא מרכז הקונגרסים הראשון בהונג קונג שקיבל תקן iso-20121.

איך להפוך את הכנס שלך לידידותי יותר לסביבה?

בחירת מקום לכנס
  1. ביחרו מקום הקרוב למרבית המשתתפים ואשר נגיש להגעה בתחבורה ציבורית.
  2. העדיפו מקום עם חלונות גדולים ואור טבעי, במיוחד באזור בו יערכו הפסקות.
  3. העדיפו מקום המציע מזון אורגני או מקומי.
תחבורה
  1. עודדו הגעה לכנס בתחבורה ציבורית.
  2. פרסמו דרכי הגעה בתחבורה ציבורית.
  3. שיקלו הפעלת הסעה מרוכזת ממקומות מרכזיים.
  4. עודדו משתתפים המגיעים מרחוק להגיע ברכב משותף.
  5. העדיפו מקום לכנס הנגיש להגעה בתחבורה ציבורית – רכבת לדוגמא.
  6. הציעו דרכי הגעה בתחבורה ציבורים והסעה מתחנת הרכבת.
  7. בידקו באופן יזום עם אנשים המגיעים מחוץ לעיר, אם היו מעונינים בהסעה מהרכבת (למשל על ידי שליחת מייל עם לינק לבקשת הסעה).
  8. אפשרו הטבה בחניה או חניה שמורה ל - 3 משתתפים המגיעים ברכב אחד.
  9. בכנסים עם לינה – קדמו מלונות במרחק הליכה מהכנס.
מזון
כמות המזון שנזרקת באירועים היא גדולה.
  1. הציבו יעד לאחוז מזון מקומי או אורגני. לדוגמא 70% מהמזון בכנס יהיה מיצור מקומי ו - 25% יהיה אורגני.
  2. המנעו משימוש בכוסות וצלחות חד פעמיות. אם בכל זאת חייבים כלים חד פעמיים, העדיפו נייר.
  3. המנעו משימוש בבקבוקי או פחיות משקה חד פעמיים.
  4. הכתיבו שימוש בכלי סוכר מקרמיקה או זכוכית במקום שקיות סוכר.
  5. תירמו שאריות מזון או וודאו שספק המזון תורם את שאריות המזון.
    מחלקת "משולחן לשולחן" בארגון לקט - אוספת מזון עודף מאולמות וחברות קייטרינג.
ספקי מחשבים וציוד אור-קולי

נורות של מקרנים מכילות כספית שעלולה לגרום נזק סביבתי כאשר היא נזרקת לאשפה. סוללות מכילות מתכות כבדות כמו עופרת וכספית. כאשר משליכים את הסוללות ביחד עם אשפה אורגנית, נוצר תהליך כימי המשחרר את החומרים המסוכנים ופוגע בסביבה.

ציוד אלקטרוני כמו מחשבים, מסכים, מגברי קול, מקרנים - מכילים מתכות. כאשר ציוד כזה נזרק לאשפה הרגילה הוא נקבר באדמה והמתכות מחלחלות אל האדמה ומזהמות אותה ואת מי התהום.

בשנת 2012 נכנס לתוקף החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי אלקטרוני ובסוללות. על פי החוק, חברה המחזיקה בציוד אלקטרוני צריכה להתקשר עם גוף מוכר ולהעביר לו את פסולת הציוד והסוללות שברשותה.

שילוט ודקורציה
  1. המנעו מהדפסת התאריך על תיקים ושלטים, כך שהם יוכלו לשמש אתכם גם בשנה הבאה.
  2. השתמשו בעציצים במקום בזרי פרחים.
  3. השתמשו במקרן במקום להדפיס גב במה.
דפוס

השתמשו בהדפסה על שני צידי הדפים בכדי לחסוך נייר. אפשרו למשתתפים לבחור את החומר בו הם מעוניינים, כך שלא תדפיסו חומר שאין בו צורך. מקמו פחי מיחזור לנייר בכנס.

המנעו מחלוקת תיקים לכל המשתתפים – רובם לא יעשו שימוש בתיק לאחר הכנס.

תגי זיהוי
  1. הדפיסו תגים במקום, למי שמגיע לכנס בפועל. בכנסים מסויימים במיוחד כנסים ללא תשלום - אחוז הנרמשים שלא יגיע בסופו של דבר לכנס יכול להגיע ל-50%.
  2. מחזרו מנשאי תגים ושרוכים.
משלוח הזמנות בדואר

אם יש חשש כי חלק מהאנזים לא ידעו על הכנס ללא הזמנות בדואר, אפשר להעדיף שליחת הזמנות במייל ו - SMS – כך שרק מי שלא הגיב, יקבל גם הזמנה בדואר.

השתמשו במערכת רישום חכמה היודעת לתת דוחות כאלו. רישום בדואר או בפקס אינם רק מיושנים ולא נוחים, הם גם פוגעים בסביבה. (גם העברת פרטי כרטיס אשראי בפקס, פחות בטוחה מתשלום באינטרנט.

אחריות חברתית

ודאו שהדוברים בכנס מייצגים רקעים ומינים שונים.

ניתן לקבוע סטנדרטים מסויימים – למשל, לפחות 25% יצוג לכל מין.

המנעו משמירת תפקידים מסויימים לנשים או גברים. לדוגמא שלבו גם דיילים, מאבטחות.

בחנו שילוב עובדים בעלי מוגבלויות.

איזון פחמני ואיזון נזקים נטרלו את ההשפעה המזיקה שבאירוע על ידי תרומה חיובית לסביבה ולחברה.
  1. הציעו למשתפים לתרום כסף – לדוגמא לנטיעת עצים או למטרה חברתית אחרת.
  2. הציעו למשתתפים לתרום מוצרים שאינם בשימוש - לדוגמא ספרים.

מושגים נפוצים

טביעת רגל פחמנית

באנגלית Carbon Footprint. משקל גזי חממה (פחמן דו-חמצני) הנפלטים כתוצאה ישירה ועקיפה מקיום האירוע. לדוגמא 1 ק"ג גז חממה הם תוצאה של נסיעה של 6 ק"מ ברכב פרטי או הפעלת נורה בהספק של 60 וואט למשך 32 שעות או יצור 2 בקבוקי פלסטיק.

טביעת רגל מימית

באנגלית Carbon Footprint. משקל גזי חממה (פחמן דו-חמצני) הנפלטים כתוצאה ישירה ועקיפה מקיום האירוע. לדוגמא 1 ק"ג גז חממה הם תוצאה של נסיעה של 6 ק"מ ברכב פרטי או הפעלת נורה בהספק של 60 וואט למשך 32 שעות או יצור 2 בקבוקי פלסטיק.

טביעת רגל אקולוגית

באנגלית Carbon Footprint. משקל גזי חממה (פחמן דו-חמצני) הנפלטים כתוצאה ישירה ועקיפה מקיום האירוע. לדוגמא 1 ק"ג גז חממה הם תוצאה של נסיעה של 6 ק"מ ברכב פרטי או הפעלת נורה בהספק של 60 וואט למשך 32 שעות או יצור 2 בקבוקי פלסטיק.